tisdag 16 oktober 2012

Bullar med polkagris, kanel och päron

En lite halvkonstig smakkombination, måste jag säga att jag tyckte detta lät som, när jag först fick syn på receptet i senaste numret av matmagasinet - men eftersom jag ändå tänkt baka bullar - så varför inte testa. Receptet hade ju kommit på första plats i en kanelbulletävling!



24 st

50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 dl strösocker
1 tsk nystött kardemumma
1/2 tsk salt
125 g rumsvarmt smör
ca 12 dl vetemjöl, ca 700 g

Fyllning: 
12 fint mortlade polkagrisar
75 g rumsvarmt smör
1/2 dl strösocker
1 msk kanel

2 medelstora mogna päron
2 msk potatismjöl

Pensling och garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Glasyr:
1 dl florsocker + lite vatten
4 fint mortlade polkagrisar
1 droppe röd karamellfärg.

Smula degen i en bunke. Tillsätt vatten och rör tills jästen löser sig. Tillsätt socker, kardemumma, salt, smör i klickar och det mesta av mjölet (spara lite till utbakningen). Arbeta degen ordentligt (ca 5 min. i maskin). Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.

Fyllning: Blanda de mortlade polkagrisarna med smör, socker och kanel. Skala päronen och riv dem grovt. Plasta in dem.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela den i två delar som kavlas ut till två plattor ca 25x35 cm.

Bred fyllningen på den ena halvan av rektangeln (längs med långsidan), strö på rivet päron och pudra över potatismjöl. Vik över den ofyllda delen.

Skär ca 4 cm breda remsor. Dela remsorna på längden nästan ända upp. Snurra ihop till avlånga bullar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt svalna på galler.

Blanda florsocker, några droppar vatten, fint mortlade polkagrisar och en droppe karamellfärg till en jämn och slät glasyr. Ringla glasyren över bullarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg