måndag 31 december 2012

Torskbollar med gräddsås och spenat

Jag känner att jag ofta kör på i gamla hjulspår speciellt vad gäller middagsmat. Om vissa ingredienser ingår i ett recept så testar jag inte ens. Detta recept, som jag hittade i  "Monikas vardagsmat" (som jag för övrigt kan rekommendera), är ett recept som egentligen inte "passar in" bland det jag brukar göra (receptet innehåller spenat!!) men just för tillfället så har jag bestämt mig för att blir bättre på att variera mig. Det blev mycket godare än jag trott och uppskattat t o m av den mest kräsne i familjen.




4 hg torskfilé (jag köpte ett helt vanligt torskblock)
1/2 pkt bacon (det gör inget om man använder ett helt paket)

1 bit färsk ingefära (ca 3 cm)
1 dl färsk basilika (eller motsvarande mängd frusen)
1 ägg
1/2 msk potatismjöl
1 vitlöksklyfta
salt
svartpeppar

1 påse babyspenat (ca 100 g)
1/2-1 röd chilifrukt
2 dl vispgrädde
1/2 dl vatten

ris till servering

Knaperstek baconskivorna i en en torr panna och låt dem rinna av på ett hushållspapper.

Skär fisken i bitar och lägg i en bunke.

Grovriv ingefäran och pressa ur saften med handen ner i bunken.

Grovhacka basilikabladen och tillsätt tillsammans med ägg och potatismjöl. Mixa snabbt ihop till en grov smet. Smaka av med vitlök, salt och peppar.

Forma 8-10 bollar och lägg på en vattensköljd skärbräda. Stek bollarna gyllenbruna runtom, 4-5 minuter.

Tillsätt nytt smör och lägg ner spenat och urkärnad, fint hackad chili. Fräs ytterligare 1 minut. Häll på grädden och vattnet. Låt puttra i ett par minuter.

Servera med ris, någon sallad och strö till sist över det knaperstekta baconet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg