tisdag 5 februari 2013

Tacoburgare med tomatsalsa och ugnsråstekt potatis

Som hos så många andra är det ofta tacos som gäller på fredagarna. Tyvärr känner jag att jag inte alltid är så sugen på det och försöker variera mig ibland. Fredagskvällarna försöker jag göra sånt som barnen verkligen gillar - andra dagar får de äta det som lagas, d v s jag anpassar inte allt till dem. I "Monicas vardagsmat" hittade detta recept  som "dög" som kvällsmat på en fredag.



Tacoburgare:
5-6 hg köttfärs
1 dl mjölk
1/2 dl ströbröd
1 gul lök
1 ägg
1 påse tacokrydda (40 g)
smör att steka i

Ugnsråstekt potatis:
5-6 potatisar (små portioner!!! jag behövde göra mer för att det skulle räcka till oss)
1/2 dl olivolja
flingsalt
2 pressade vitlöksklyftor

Tomatsalsa:
1 ask körsbärstomater
3 salladslökar
1 dl mild tacosås
1 vitlöksklyfta
1 tsk strösocker
flingsalt och svartpeppar

Till servering:
gräddfil

Blanda mjölken med ströbröd och låt svälla i 5-10 minuter.

Skär potatisen i mycket tunna skivor och lägg i en ugnsfast form eller långpanna. Häll på olivolja. Strö på flingsalt och pressa ner vitlöken. Rör om.

Stek i 250° i ugnen i ca 20 minuter (sätt ev på grillen på slutet om det behövs). Rör gärna om då och då.

Hacka tomaterna och strimla salladslöken till salsan. Blanda samman med tacosåsen. Smaka av med pressad vitlök, socker, salt och peppar.

Skala och finhacka löken till burgarna. Fräs den mjuk i smör utan att den tar färg. Blanda ströbrödsblandningen, löken, ägget och tacokryddan med färsen. Forma 6-8 hamburgare.

Hetta upp nytt smör i pannan och stek dem gyllene (och genomstekta om man inte använder nötfärs), ca 4 minuter på varje sida.

Servera hamburgarna med den ugnsråstekta potatisen, tomatsalsan och gräddfil.

1 kommentar:

Populära inlägg