onsdag 4 september 2013

Veckomeny 1

När jag började med denna bloggen, hade jag tänkt att jag skulle lägga ut mina veckomenyer, men det har liksom inte blivit av. Nu ska jag göra ett nytt försök.

Veckan som gick såg menyn ut enligt följande:

Pasta Carbonara: har inget riktigt recept på det, men jag brukar göra en enkel variant, där jag bara kokar pastan och knapersteker ett par paket bacon. När pastan är färdigkokt häller jag över lite grädde, rör ner ett par äggulor och strör över bacon, riven parmesanost och svartpeppar.

Hamburgare med hembakat hamburgerbröd

Pasta med laxsås: har inget riktigt recept till det heller, men jag brukar börja med att finhacka en schalottenlök och bryna den lätt i lite smör. Sen häller jag över en creme fraiche och låter den smälta ner. Sen "kryddar" jag lite med lite fond, typ fisk- eller skaldjursfond. En 1/2 buljongtärning går också bra. Efter det får allt koka upp. Slutligen rör jag ner lite kallrökt lax i strimlor och låter allt bli varmt.

Italiensk kyckling med klyftpotatis

Kall fläskfilé i marinad med potatisterrin och blåbärssky: Detta är enkel mat att göra om man bara har tid att förbereda. Fläskfilén ska läggas i marinad kvällen innan man ska servera den. Potatisterrinen ska också helst göras dagen innan och såsen kan man göra när som helst, den smakar lika gott om man gör den dagen innan den ska serveras, bara man inte lägger i blåbären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg