torsdag 3 maj 2012

Glaserade kamben - (revben)

Min man och ett av mina barn älskar revben och för första gången tänkte jag göra i ordning egna, istället för att köpa färdiggrillade i affären. Jag rycker dock att det är en maträtt man kan klara sig utan.... Omdömet om de hemmalagade revbenen blev att de var mycket godare och mörare än de man köper färdiggrillade i affären, så det känns som om att jag kommer att bli "tvungen" att göra detta fler gånger. Som tur är var det väldigt lätt att göra. Nästa gång tror kommer jag nog att lägga i lite mer kryddor i glazen - t ex lite mer peppar, kanske grillkrydda eller något gott. Smaken utifrån detta recept var ganska så mild.



3-4 portioner

1 kg kamben/tunna revben
1/2 morot
3 cm purjolök
1/2 lök
6 vitpepparkorn
1 tsk salt

Glaze:
4 msk soya
4 msk honung
1 finriven lök
2 msk olja
1 knivsudd cayenne
1 knivsudd ingefära

Lägg köttet i en stor kastrull, täck med vatten. Tillsätt grönsaker och kryddor. Koka kamben, grönsaker och kryddor på låg värme till köttet släpper, ca 1 timme. Detta moment kan göras i förväg.

Blanda alla ingredienser till glazen, pensla den på köttet och stek i 225 grader, ca 15 minuter. Eftersom det var svårt att få på all glaze vid första penslingen, tog jag ut köttet ett par gånger och penslade på mer tills det tog slut.


1 kommentar:

Populära inlägg