lördag 9 juni 2012

Gräslökspannacotta med löjrom och rödlök

Jag har tidigare bara gjort söt pannacotta och gillar det jättemycket - både för att det är gott, men också för att det är så lätt att göra. För ett par dagar sedan bjöd jag några tjejkompisar på paj med några olika tillbehör (typ en minibuffé) och då fick denna pannacotta vara med. Annars passar den nog bäst som förrätt. Om man inte har löjrom hemma (som ju i alla fall jag inte har vanligtvis) så tror jag att det skulle smaka gott med t ex räkor till istället.






8-12 portioner

2 gelatinblad
2,5 dl mellangrädde
1,5 dl matyoghurt
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl hackad gräslök
50 g löjrom eller stenbitsrom
1/2 finhackad rödlök

Lägg gelatinet i kallt vatten i ca 5 minuter. Koka upp grädden. Ta den från värmen. Lyft upp gelatinet ur vattnet (krama ur det mesta av vattnet) och rör ner i grädden så att gelatinet smälter. Blanda i matyoghurt, salt peppar och gräslök. Häll smeten i små glas (jag gjorde miniportioner i 40 cl stora glas, vilket gjorde att det blev 12 stycken)

Låt stelna i kylen i minst 4 timmar. Lägg på en klick löjrom och strö över lite finhackad rödlök vid serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg