torsdag 15 mars 2012

Medelhavsbröd

Som jag skrivit tidigare så är jag väldigt svag för vitt bröd av olika de slag. Detta håliga bröd kändes som ett "måste" när jag såg receptet i Mitt kök nr. 9/12.

Trots att arbetainsatsen är minimal, så behöver brödet mycket tid för jäsning. För mig tog det totalt 8,5 timma från det att jag rörde ihop degen tills brödet var helt klart. Jag lät degen jäsa i 7 timmar.




1 limpa

10 g jäst
300 g vatten
1/2 msk salt
325 g vetemjöl special

Smula jästen i en bunke. Lös den noga i vattnet. Rör i salt och vetemjöl till en lös deg. Jäs i 2,5-9 timmar.  Plasta in bunken ordentligt.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt/ugnsgaller. Mjöla bakbordet ordentligt. Stjälp upp degen och vik den två gånger över sig själv med hjälp av en degskrapa. Lägg över "limpan" på bakplåtspappret.

Vik bakplåtspappret på längden på båda sidor om brödet som stöd (se bild). Nyp ihop ändarna och fäst med metallgem. Låt brödet jäsa i 30 minuter. Värm under tiden ugnen till högsta värme.

Sätt in brödet i ugnen (med bakplåtspappret runt), spreja med vatten i ugnen och grädda i 15 minuter. Sänk ugnsvärmen till 150 grader och grädda i ytterligare 45-50 minuter. Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg