lördag 24 september 2011

Päronkaka med knäckigt nöttäcke

Den här kakan blev egentligen ganska så misslyckad - den såg inte alls ut som jag hade tänkt att den skulle göra. Men den blev riktigt god och jag tror faktiskt att jag kommer att göra den någon mer gång, så därför hamnar receptet här. Orsaken till att den inte blev som jag tänkte mig var att jag använde en lite för liten form, så nästa gång ska jag se till att formen är stor nog.


75 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
1 dl kaffegrädde (eller grädde + mjölk)
3 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
2 fasta päron, skalade och skurna i klyftor

Knäckglasyr:
100 g smör
2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
3 tsk kanel
2 msk mjöl
2,5 dl grovt hackade nötter (gärna olika sorter)

Sätt ugnen på 225 grader.

Smöra och bröa en stor form (24-25 cm i diameter) med löstagbar kant.

Smält smöret och låt det svalna något.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smöret och grädden. Rör om.

Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner det i smeten.

Häll smeten i formen och tryck ner päronklyftorna.

Grädda långt ner i ugnen. Sänk värmen till 175 grader. Grädda i ca 35 minuter tills kakan nästan är färdig.

Blanda under tiden alla ingredienser till knäckglasyren i en kastrull. Värm under omrörning tills det börjar tjockna. Den får inte koka.

Bred glasyren över den knappt färdiggräddade kakan och sätt in kakan i ugnen igen, ca 10 minuter.

Servera med vaniljvisp, glass eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg