tisdag 12 april 2011

Donsökaka eller Vita rutor med smörkräm och kokos

Varför denna kaka kallades Donsökaka när jag var liten har jag ingen aning om, men eftersom den alltid hetat så i min värld låter jag det namnet finnas kvar.

4 ägg
3 dl socker
175 g margarin
1 dl kokt vatten
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

100 g margarin
8-9 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
kokos

Vispa socker och margarin ordentligt. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Tillsätt det kokande vattnet sist. Grädda i en liten långpanna i 200 grader tills kakan är torr.

Vispa ihop margarin, florsocker och vaniljsocker. Bred ut över den avsvalnade kakan. Strö över kokos och skär i lagom stora fyrkanter.

2 kommentarer:

  1. När jag växte upp, i Norrland, brukade min mamma baka denna goda kaka. Nu 25 år senare kom jag på att googla på receptet och hittade hit. Donsökaka är det namn kakan alltid haft för mig. Tack för ett bra recept!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar. Ursäkta att jag inte svarat på din kommentar, jag är inte så aktiv på bloggen just nu. Donsökakan var en riktigt favoritkaka när jag var liten. Tror min mamma eller mormor fått receptet från Donsö. Själv bor jag på Donsö sedan 20 år tillbaka men har dock aldrig ätit eller blivit bjuden på kakan här....

    SvaraRadera

Populära inlägg