tisdag 12 april 2011

Tjälknöl

Tjälknöl var det mycket länge sedan jag gjorde men blev påmind av en kollega om hur enkelt det är. Jag har dock inte hittat något riktigt bra såsrecept till än, men det fungerade alldeles utmärkt att servera med potatisgratäng, sallad, kokta grönsaker och gelé.

1 djupfryst stek, typ fransyska eller vilt av något slag

Sätt ugnen på 90 grader. Sätt in steken i ugnen och låt den stå i ugnen tills innertemperaturen är mellan 65 och 70 grader (68 grader blev min stek och det blev alldeles lagom om man inte vill ha den mer än aningens rosa). Detta tar hela natten, tiden kan dock variera mycket beroende på hur stor steken är.

När steken var klar la jag den i en marinad och lät den ligga i den 1 dygn - enligt originalreceptet skulle den ligga i marinaden i 2 dygn - men den tiden hade jag inte denna gången.

Marinad:
1,5 dl soya
0,5 dl honung
0,5 dl rödvinsvinäger
4 vitlöksklyftor
1 tsk svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienserna till marinaden. Lägg steken i dubbla platspåsar och häll över marinaden. ta ur så mycket luft som möjligt knyt till plastpåsarna. Lägg steken i kylskåp och vänd den någon gång ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg