fredag 20 maj 2011

Kokosmunkar

Sådana här gjorde min farmor ofta när jag var liten. Det var länge sedan jag gjorde dem själv - men det kanske är dags snart.

4,5 dl strösocker
1 äggvita
3/4 dl florsocker
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelatinpulver som rörs ut i....
1,5 dl kokande vatten

Strössel:
3 dl kokosflingor
1 msk kakao

Blanda allt och vispa länge..... Det är enklast att köra smeten i en assistent - då sköter den sig själv. Smeten är klar efter ca 30 minuter.

Häll ut smeten i en fyrkantig form (långpanna) med kokosflingor blandat med kakao i botten. Strö även  kokosblandningen på smeten och ställ kallt. Efter några timmar går det bra att skära i lagom stora bitar. Avsluta med att även doppa kanterna i kokosblandningen.

2 kommentarer:

  1. det låter jätte gott jag är en tjej på 13 vårar som ska baka mina första munkar själv så deta receptet värkar bra

    SvaraRadera
  2. Ja, detta kan man knappas misslyckas med. Lycka till!!!

    SvaraRadera

Populära inlägg